Spela Whist spel gratis online
Whist spel finns i många olika varianter. En av dem är Spader, som du kan testa gratis här ovanför. Att Whist även finns som onlinespel är en stor fördel, eftersom det gör spelet mer tillgängligt. Den här versionen av Whist online är helt gratis och kräver ingen registrering.
Grunderna i Whist spel
Whist spel är ett stickspel där spelarna tävlar om att ta stick. Ni kan också få poäng genom att undvika att vinna stick.
Spelet är uppdelat i omgångar och i slutet av varje omgång delar ni ut poäng baserat på antalet vunna stick. Whist online är både enkelt att lära sig och utmanande att bemästra – vilket gör det till ett perfekt val för spelkvällar.
Egenskap | Information |
Speltyp | Stickspel, lagspel, strategispel, kortspel |
Antal spelare | 4 (2 lag med 2 spelare) |
Kortlek | 52 kort (utan jokrar) |
Trumf | Ja –det sista utdelade kortet |
Svårighetsgrad | Medel |
Poängräkning | Poäng för alla stick över sex |
Matchvinst | Först till 13 poäng |
Finns det online? | Ja |
Så spelar du Whist spel – steg för steg
Fyrmanswhist eller Whist spel är ett kortspel som är enkelt att spela men svårt att bemästra. Här ska vi beskriva hur spelet går till. Den här steg för steg-guiden är perfekt för nybörjare.
Dela ut korten
Innan ni kan sätta i gång behöver ni genomföra några enkla förberedelser.
- Börja med att ta fram en vanlig kortlek med 52 kort.
- Ta bort eventuella jokrar och blanda leken noggrant.
- Utse en givare som därefter delar ut 13 kort till varje spelare.
- Det sista kortet givaren delar ut ska hen vända upp kort så att alla ser det. Det kortets färg blir trumffärgen under den rundan.
Välja spel eller pass
Därefter ska du titta på dina kort och avgöra tillsammans med din lagkamrat om du vill spela eller passa. Spel innebär att ni försöker vinna så många stick som möjligt. Under pass gäller det tvärtom att undvika att vinna stick.
Ni anger ert val genom att visa upp ett svart (pass) eller ett rött kort (spel). Omgången blir pass om alla väljer det, annars blir det spel.
Spelet kan börja
Spelaren till vänster om givaren får börja spelet genom att lägga ut ett kort. Övriga måste följa färg om möjligt.
Om du inte har något kort som följer färg får du saka, det vill säga lägga ett kort i en annan färg. Högsta kortet i den spelade färgen vinner – såvida ingen spelar trumf. Trumf vinner över alla andra färger i Whist spel.
Räkna poäng i Fyrmanswhist
Endast stick utöver de sex första ger poäng. Exempelvis ger 9 stick er 3 poäng.
Först till 13 poäng vinner matchen.
Om det var motståndarna som valde spel får ni dessutom dubbelt så många poäng. Vid pass får ni poäng för varje stick som är färre än sju.
Whist regler
Whist spel är ett taktiskt kortspel som sker med en vanlig kortlek på 52 kort. Ni behöver även papper och penna för att kunna skriva ner era poäng under spelets gång.
I Whist spelar ni i lag om två. Spelet kallas även Fyrmanswhist, då det är anpassat för fyra spelare. Alltså består spelet av två lag med två personer i varje lag.
Det sista kortet som ni delar ut bestämmer trumffärgen för omgången. En match består totalt av fyra omgångar.
Varje spelare ska ha 13 kort under spelet.
Målet är att nå 13 poäng först. Det lag som gör det vinner matchen.
I Whist spel har korten sina klassiska värden. Det vill säga, knektar är värda elva, damer tolv, kungar 13 och ess är värda 14. Vidare har sifferkorten sina numeriska värden.