Spela gratis Sänka Skepp Online
När du spelar Sänka Skepp online kommer spelplanen att delas antingen med en annan spelare eller med en virtuell motståndare. Likt med fysiskt spel, kommer du själv få placera ut dina fartyg och båtar. Målet är även det samma, att sänka motståndares flotta. Du klickar med musen där du önskar släppa en bomb, varefter du får se resultatet.
Sänka Skepp Spelplan
Spelplanen i Sänka Skepp online skiljer sig till viss del från hur den ser ut vid fysiskt spelande. Den främsta olikheten är att en virtuell spelplan kommer sätta ut dina bomber för båda spelarna. motståndaren kan således inte ljuga om de blev träffade eller ej. Du behöver heller inte hänvisa till koordinationer på spelplanen, utan brukar dig av ett musklick som sedan registreras.
En klassisk spelplan består av en kvadrat, vilken även har ett rutmönster. Detta mönster består av sammanlagt hundra rutor vilka dina som motståndarens skepp skall placeras ut på. När du spelar på en station likt dem du finner i en leksaksaffär eller på ett papper, förses även varje ruta med ett nummer samt en siffra.
Dessa används sedan som koordinater vilka du nämner när du lägger ut en bomb i jakt på en fullträff. I vanliga fall löper bokstavssekvenserna neråt från A till J, medan numren 1 till 10 går från vänster till höger. Tillbehören utöver spelplanen kan se olika ut beroende på hur du spelar.
Om du använder dig av ett papper, behöver du enbart en penna för båda deltagare. Använder du dig av en spelstation medföljer både de skepp du sätter ut samt peggar som skall fästas på spelplansytan. Peggarna representerar bomberna du placerar ut.
Spelplanskarta
Här nedan finner du en karta över rutorna samt deras motsvarande nummer- och bokstavskoordinater:
A-1 | A-2 | A-3 | A-4 | A-5 | A-6 | A-7 | A-8 | A-9 | A-10 |
B-1 | B-2 | B-3 | B-4 | B-5 | B-6 | B-7 | B-8 | B-9 | B-10 |
C-1 | C-2 | C-3 | C-4 | C-5 | C-6 | C-7 | C-8 | C-9 | C-10 |
D-1 | D-2 | D-3 | D-4 | D-5 | D-6 | D-7 | D-8 | D-9 | D-10 |
E-1 | E-2 | E-3 | E-4 | E-5 | E-6 | E-7 | E-8 | E-9 | E-10 |
F-1 | F-2 | F-3 | F-4 | F-5 | F-6 | F-7 | F-8 | F-9 | F-10 |
G-1 | G-2 | G-3 | G-4 | G-5 | G-6 | G-7 | G-8 | G-9 | G-10 |
H-1 | H-2 | H-3 | H-4 | H-5 | H-6 | H-7 | H-8 | H-9 | H-10 |
I-1 | I-2 | I-3 | I-4 | I-5 | I-6 | I-7 | I-8 | I-9 | I-10 |
J-1 | J-2 | J-3 | J-4 | J-5 | J-6 | J-7 | J-8 | J-9 | J-10 |
Sänkaskepp Spelregler
Reglerna i det här spelet är mycket enkla. Det här är en lek som är lämpad för mycket små barn, så det är inte alltför komplicerade eller invecklade regelverk att förhålla sig till. Det första och viktigaste som du behöver veta om är storleken på dina skepp. De två spelarna tilldelas vid spelets början fyra typer av fartyg, vilka skall placeras på spelplanen. Dessa är som följer:
- Slagskepp: Du får endast ett slagskepp att spela med under en konventionell runda. Det här är det största fartyget på spelplanen och motsvarar fyra rutor.
- Kryssare: Kryssare är det näst största skeppet. Du får två av dessa att lägga ut i början. En kryssare motsvarar tre rutor till storleken.
- Jagare: Jagarna tar upp två rutor när de placeras på spelplanen. Du får tre av dessa vid spelets början.
- Ubåtar (Torpedbåtar): Sist men inte minst så har du även Ubåtarna (även kallade Torpedbåtarna). Det här är den minsta farkosten till storleken och tar enbart upp en ruta. Fyra av dessa skall medverka under spelets gång.
Spelgången
De olika fartygstyperna som du har tillgång till får inte placeras ut diagonalt. Är de således av storleken två rutor eller större, får de enbart sättas ut lod- eller vågrätt. När alla skepp är på spelplanen kan spelet inledas. Varje motståndare får turas om med att sätta ut en bomb.
Du kan inte skada dina egna skepp, utan kan placera bomben på en ruta du har ockuperad. Om en träff äger rum måste detta registreras. Med en spelstation eller via datorn sker det här per automatik. Spelar du med papper och penna ligger ansvaret på motståndaren att vara ärlig om ett av deras skepp blivit träffat.
Du måste träffa alla delar på ett fartyg för att det skall räknas som sänkt. Det är således enbart Ubåtarna (Torpedbåtarna) som kan bli sänkta med endast en bomb. När alla skepp hos en spelare är borta från spelplanen, förklaras den med bestående skutor som vinnaren.
Strategier för Sänkaskepp
Här nedan kan du ta del av några strategier som kan hjälpa dig vinna i Sänkaskepp online.
- Bombmatta
- Våg- och lodrätt bombning
- Arbeta från hörn
- Förstå psykologin
Bombmatta
Bombmatta-taktiken i spelet går ut på att du gör upp en plan i förväg på hur du skall lägga ut dina bomber. Du följer alltså ett förutbestämt mönster. Det här kan hjälpa dig till att behålla fokuset under spelgången. Med Bombmatta-taktiken kommer du inte börja vela i väg i jakt på enstaka träffar.
I stället har du en klar plan och idé om hur dina bomber skall placeras ut. Du kan dock avbryta från den här spelstilen när du väl får en träff. Skulle det inträffa, kan du börja jaga fler träffar på det skadade fartyget. När det dock väl sänkts, återgår du till att fälla ut dina bomber utefter din föruppgjorda plan.
Våg- och lodrätt bombning
När du lägger ut dina bomber, kan det vara bra att tänka på såväl våg- som lodräta riktningar. Försök att undvika sporadiska utplaceringar. De här är mindre garanterade att träffa något än om du har en följgång av bombardemang. En tanke är att följa koordinaterna på antingen ett nummer eller en bokstav.
Således kan du inleda ditt sökande med att placera ut fem bomber på raden B3-8. Om du inte träffar något där, kan du gå över till en annan del av spelplanen och upprepa den här processen. Tids nog kommer du träffa ett motståndarskepp, varpå du kan inleda jakten på fler träffar.
Arbeta från hörn
Om du inte riktigt vet hur du skall inleda en spelomgång av Sänkaskepp, kan du utgå från spelplanens hörn. Låt dessa sedan guida dig i din fortsatta bombning tills du får in en träff. Det är inte ovanligt att spelare placerar ut minst en båt i närheten av ett av spelplanens hörn.
Om du går diagonalt utifrån en av kanterna, kan du även täcka koordinater som består av olika bokstäver och nummer. En ruta representerar alltid enbart en ruta med din bomb, dock kan du vara effektiv i hur du nyttjar mönstret som planen görs upp av. Just från hörn är således en diagonal riktning på dina lagda bomber särskilt bra.
Förstå psykologin
Sist men inte minst kan det vara bra att ha en lite grundlig förståelse i hur psykologin fungerar i Sänka Skepp. Ytterst få spelare lägger två av de större fartygen nära intill varandra. Ytterligare få placerar skepp sida vid sida på spelplanen. Vad dock många inte förväntar sig är att finna en stor samt en liten båt inom räckhåll. Det kan således vara fördelaktigt att placera säg en Ubåt en till två rutor bortom en Kryssare.
Om du vill vara särskilt lurig, kan du även placera ut ett antal dina Ubåtar och jägare nära till mitten av spelplanen. En träff eller två kan komma att förvirra din motståndare. Försök dock alltid gömma minst en ubåt så gott det går. Då dessa är minst till storleken, är de även bland de mest värdefulla när spelet löper mot sitt slut.