Codenames regler

Drömmer du om att testa på livet som spion? Eller tycker du bara om att lösa gåtor? Då kan sällskapsspelet Codenames vara något för dig. Under spelet ska en mästarspion försöka ge sitt lag ledtrådar som sak leda dem rätt. Spelet bygger på ordassociationer och kan vara lite klurigt.

Förbered spelet Codenames

Innan ni kan börja spela behöver ni dela in er i lag. Ett av lagen ska vara blått och det andra rött. Det är vanligast att spela med fyra deltagare, med två lag med två i varje. Emellertid går det att anpassa spelet till färre spelare. Jag återkommer till det längre fram i den här artikeln.

När ni har delat in er i lag ska ni bestämma vem av er som ska vara mästarspion. Varje lag ska ha varsin mästarspion. Det är mästarspionerna som ska ge ledtrådarna. Dessutom är de domare, då de ansvarar för att avgöra om lagens gissningar är korrekta.

Ni som inte är mästarspioner i Codenames spel ska vara fältagenter. Er roll är att försöka lista ut vad mästarspionen menar med sina ledtrådar.

De två mästarspionerna ska sitta på samma sida av borden och fältagenterna på den andra sidan.

Därefter ska ni blanda korten med kodord och dra 25 och lägga dem i fem rader och fem kolumner, på spelplanen.

Förbered nyckelkortet

Codenames

Mästarspionerna ska dessutom ta ett kodkort och fästa det i nyckelkortet. Det här ska ni göra utan att visa kortet för fältagenterna.

Nyckelkortet är en fyrkantig dosa som innehåller facit för spelet. På nyckelkortets display ser du ett rutnät som motsvarar spelplanen. Beigea rutor är oskyldiga åskådare och den svarta rutan är lönnmördaren. Vidare står blå rutor för blå spioner och röda rutor för röda spioner.

Dubbelagent och vem som börjar

Bland korten i Code names spel finns dessutom en dubbelagent. Den hör till laget som börjar spelet. Vilket lag som ska börja ser du på nyckelkortets kanter.

Om det lyser blått är det blått lag som börjar. Vid rött sken är det däremot rött lag som ska börja. Laget som gör det första draget ska ha ett extra kort på nyckelkortet och spelplanen.

Det innebär också att laget som börjar får en extra gissning. Laget som börjar ska gissa på nio ord, medan det andra bara ska gissa på åtta.

Lägg korten på rätt ställen

Slutligen ska ni lägga de röda spionkorten framför det röda lagets mästarspion. Lägg även de blå spionkorten framför den blå mästarspionen.

Lägg korten med oskyldiga åskådare och lönnmördaren mellan de två mästarspionerna.

Så spelar du Codenames

Nu kan ni äntligen börja spela. Under spelet ska lagens mästerspioner turas om att ge sina fältagenter ledtrådar. Mästarspionerna vet identiteterna på alla agenter i spelet, men fältagenten känner från början bara till agentens kodnamn.

Målet är att hjälpas åt att klura ut identiteterna på det egna lagets spioner. En ledtråd ska bestå av ett ord och en siffra. Ordet ska få motspelaren att associera till ett eller flera av kodnamnen på spelplanen. Siffran anger hur många av kodnamnen som fältagenten ska kunna koppla till ledtråden.

Fältagenten gissar genom att röra ett eller flera av kodkorten på bordet.

Vid rätt gissning

Om fältagenten gissar rätt ska mästarspionen lägga ut kortet för spionen på spelplanen. Ni har nu kontaktat en av era spioner. Om siffran i ledtråden angav att ledtråden var för flera spioner får fältagenten fortsätta gissa.

Vid fel gissning i Codenames

Skulle du gissa på ett beigt kort, det vill säga ett kort med en oskyldig åskådare ska mästarspionen lägga ett oskyldig åskådare-kort på platsen. Därefter går turen över till motståndarlaget.

Ni kan också råka kontakta en av motståndarens spioner. Då ska motståndarens mästarspion lägga ut det rätta agentkortet på spelplanen. Sedan går turen över.

Om du gissar på lönnmördaren förlorar ditt lag omedelbart.

Codenames spel regler

Codenames

Om en fältagent gissar rätt får hen gissa en gång till. Skulle mästarspionen till exempel säga ett och du gissar rätt en gång får du gissa ytterligare en gång.

Laget som först lyckas kontakta alla sina agenter i det här brädspelet vinner matchen.

Det finns också många regler kring hur ledtrådarna ska vara utformade. Till exempel ska alla ledtrådar bestå av ett ord och en siffra. Om ni spelar på svenska måste dessutom alla ledtrådar vara på svenska. Därtill får du inte ange en siffra som syftar på ett kodord. Endast ordet får alltså syfta till kodnamnen.

Codenames regler för två och tre spelare

Som jag nämnde tidigare går det att spela Codenames om ni är färre än fyra som vill vara med. Vid två spelare får ni helt enkelt vara i samma lag. En av er spelar som fältagent och den andra som mästarspion. Välj ett nyckelkort där ert lag börjar och starta spelet.

Under spelet ska mästarspionen ge ledtrådar och fältagenten gissa.

Den största skillnaden mot det normala spelet ligger i hur ni ska hantera motståndarlaget. När ni bara är två som spelar finns det ju inget sådant. Ni ska ändå låtsas att ni har ett sådant. När det är motståndarlagets tur ska ni lägga ut motståndarnas agentkort på spelplanen ibland, som om motståndarna gissat rätt.

Lagets mästarspion väljer när det är dags att lägga ut motståndarlagets kort.

Codenames för tre spelare

Vid tre spelare går det också att spela i samma lag, som vid två spelare. Det går även att variera spelet genom fördelningen av roller i spelet. En av er kan till exempel vara mästarspion och ge ledtrådar till två fältagenter.

Ni kan också ha två mästarspioner som ger ledtrådar till en fältagent. Då spelar fältagenten för båda lagen.

Spela Codenames spel online

Codenames finns också som onlinespel. Tillverkaren Czech Games har nämligen släppt en officiell version som du kan testa på den här hemsidan. Spelet finns även som app, både i Google Play och Appstore. Det här innebär att du kan spela det här brädspelet oavsett var du eller dina motspelare befinner er i världen.

Eva Karlsson
Skriven av

Eva Karlsson

Eva Karlsson är en entusiastisk spelare som älskar både brädspel och kortspel. För henne har spel alltid varit ett stort fritidsintresse. De har både hjälpt henne att koppla bort stressfyllda saker i livet och att uppleva spänning. Hon jobbade tidigare som lärare. Nu är hon skribent på Spel-online, där hon delar med sig av sin djupa kunskap om spel. Förutom sitt intensiva intresse för spel älskar hon djur. Hemmavid har hon tre katter, två hundar och en sköldpadda. Det gör att det alltid fullt ös hemma hos Eva. Att komma hem till henne på spelkvällar är en härlig upplevelse, men ingenting för dig som är allergisk mot pälsdjur.