Bezzerwizzer – ett enkelt sällskapsspel
Det här är ett brädspel och frågespel med 3000 frågor i 20 kategorier. När du svarar rätt får du poäng. De får du sedan omvandla till steg. Du som lyckas flytta din pjäs runt hela spelplanen först vinner spelet.
Det är tillverkaren Asmodee som skapat det här spelet. De ligger även bakom många andra populära sällskapsspel, som Ticket to Ride och Pandemic.
Typ av spel | Brädspel, frågespel, sällskapsspel |
Antal spelare | 2–10 |
En spelomgång tar ungefär | 45 minuter |
Du behöver | Ett Bezzerwizzer spel-set |
Åldersrekommendation | Från 15 år |
Svårighet | Enkelt |
Tillverkare | Asmodee |
Språk | Svenska |
Så spelar du Bezzerwizzer
Det här spelet finns tyvärr inte som onlinespel. Därför ska vi beskriva hur du gör för att spela det vanliga analoga spelet. Det går snabbt att komma i gång eftersom Bezzerwizzer regler är enkla.
Förberedelser
Innan ni kan börja spela behöver ni göra några förberedelser.
- Alla spelare ska börja med att välja en färg som de ska spela som.
- Därefter ska någon av er blanda frågekorten.
- Varje spelare ska sedan ta varsin spelpjäs, en liten spelplan med prickar, två Bezzerwizzer-brickor, en Write-bricka och varsin Zwap-bricka. De här brickorna och pjäsen ska vara i spelarens valda färg.
- Lägg alla kategoribrickor i påsen och dra fyra brickor var.
- Därefter ska alla spelare lägga ut kategoribrickorna på sin lilla spelplan eller B-bricka. Välj högst poäng för kategorin du känner dig säkrast på.
- Ställ sedan era pjäser på start-rutan. Kom överens om vem som ska börja och sätt i gång.
Bezzerwizzer – En spelomgång
Spelet börjar med att du som börjar får en fråga i kategorin de valt som sin första. Det vill säga kategorin som du valt för en poäng. Om du svarar rätt får du en poäng och får flytta fram din spelpjäs ett steg. Skulle du svara fel får du inga poäng och får stå kvar med din spelpjäs.
Vänd därefter på brickan för kategorin du svarat på. Du ska även lägga tillbaka frågekortet så att det hamnar längst ner i leken.
Sedan går turen vidare till nästa spelare som sitter medsols.
En omgång är över när alla spelare har svarat på fyra frågor var. Då ska ni lägga tillbaka era kategoribrickor i påsen. Ni ska sedan dra fyra nya brickor och lägga ut dem på din lilla spelplan. Spelarna ska dessutom få nya taktikbrickor, om de använt någon sådan under omgången.
Du som tar dig runt hela spelplanen först vinner spelet.
Taktikbrickorna i Bezzerwizzer spel
I det här spelet finns det tre taktikbrickor. De kan du använda för att sno motståndares poäng och få andra fördelar. Här ska vi gå igenom hur alla taktikbrickor i spelet fungerar. De tre olika brickorna är Bezzerwizzer-brickor, Write-brickor och Zwap-brickor.
Bezzerwizzer-brickan
Om du tror att du kan svara på en motståndares fråga ska du spela ut en Bezzerwizzer-bricka. Du kan lägga ut den här brickan när det är en annan spelares tur. Notera dock att det bara är tillåtet för en spelare att använda den här brickan per fråga. Det är den som är snabbast med att spela ut brickan som får använda den.
Du som spelat ut en B-bricka får bara poäng om spelaren som egentligen fick frågan svarar fel.
Brickan kan ge följande poäng:
- 3 poäng om du spelade ut din bricka innan du hörde frågan och svarar rätt.
- 1 poäng om du spelade ut brickan efter att du hört frågan och svarar rätt.
- 1 minuspoäng om du svarar fel.
Write-brickan
Den här brickan ska bara vara med om ni är fler än två spelare. Du kan spela ut den här brickan när det är en motspelares tur.
Brickan gör att laget som fått frågan måste skriva ner sina svar. Skulle majoriteten av spelarna i laget svara fel, men någon har rätt får de poängen som vanligt, men dessutom två minuspoäng. Om alla har rätt får laget den vanliga poängen men dessutom två bonuspoäng.
Zwap-brickan i Bezzerwizzer
Zwap-brickan är brickan som är märkt med ett Z. Det är en bricka som gör det möjligt för dig att byta ut två kategoribrickor. Du får bara byta plats på kategoribrickor som är uppåtvända. Med de här brickorna kan du både byta plats på motståndarnas brickor och dina egna. Eller en kombination, där du byter en av dina med en av motståndarens pjäser.
Det här kan vara ett sätt att skapa fördelar för en själv. Annars kan du använda de här brickorna för att göra spelet svårare för dina motståndare.